Ένα απόγευμα στο Palais Rohan του Στρασβούργου...
Το
Palais Rohan, γνωστό ως Επισκοπικό
Παλάτι των Ροάν, στο Στρασβούργο υπήρξε
κατοικία των μελών του Οίκου των Rohan,
μιας οικογένειας Γάλλων ευγενών με
καταγωγή από τη Βρετάνη. Βρίσκεται στην
καρδιά του Στρασβούργου, ακριβώς απέναντι
από τον εντυπωσιακότατο Καθεδρικό Ναό,
κουβαλά μια ενδιαφέρουσα ιστορία αιώνων
και σήμερα στεγάζει τρία από τα
σημαντικότερα μουσεία της πόλης.
Χτίστηκε
μεταξύ 1732 και 1742 με εντολή του Armand
Gaston, Πρίγκιπα του Οίκου των Rohan
– Soubise, που διετέλεσε Επίσκοπος του
Στρασβούργου κατά την περίοδο 1704 –
1713. Το όνειρό του ήταν να αποκτήσει ένα παλάτι
στο στυλ των Βερσαλλιών και ανέθεσε τα
σχέδια για την ανοικοδόμησή του στον
αρχιτέκτονα Robert de Cotte. Το
αποτέλεσμα ήταν ένα αριστούργημα του
κλασικού ύφους και της γαλλικής μπαρόκ
αρχιτεκτονικής. Χαρακτηριστικό δε, είναι
ότι τόσο το αρχιτεκτονικό ύφος όσο και
η διακόσμηση με τα πολλά αγάλματα,
ανάγλυφα και πίνακες ζωγραφικής, αλλά
ακόμη και το γεγονός ότι χτίστηκε ακριβώς
απέναντι από τον Καθεδρικό Ναό, σκοπό
είχαν την ανάδειξη και τόνωση του
Καθολικού δόγματος σε μια εποχή και σε
μια πόλη όπου είχε σχεδόν κυριαρχήσει
ο Προτεσταντισμός. Από τη δημιουργία
του μέχρι τη Γαλλική Επανάσταση, το
Παλάτι υπήρξε επίσημη κατοικία τεσσάρων
Επισκόπων του Στρασβούργου, όλων
προερχόμενων από τον Οίκο των Rohan.
Στη συνέχεια, πέρασε διαδοχικά στο
Δήμο, το μονάρχη της Γαλλίας, το γαλλικό
κράτος και το Πανεπιστήμιο, για να
επανέλθει τελικά στη διαχείριση του
Δήμου. Στα τέλη του 19ου αιώνα μετατράπηκε
σε μουσείο και έτσι σήμερα φιλοξενεί
στο εσωτερικό του τρία διαφορετικά
μουσεία: το Αρχαιολογικό στο υπόγειο,
το Μουσείο Διακοσμητικών Τεχνών στο
ισόγειο και το Μουσείο Καλών Τεχνών
στον πρώτο και δεύτερο όροφο. Από το
1920 το Palais Rohan χαρακτηρίστηκε
ως ιστορικό μνημείο από το Υπουργείο
Πολιτισμού της Γαλλίας.
Διάσημοι
ένοικοι...
Η πίσω πλευρά του κτηρίου όπως φαίνεται από τον Ιλλ, τον παραπόταμο του Ρήνου που περνάει μέσα από την παλιά πόλη |
Στη
διάρκεια της ζωής του, το Palais
Rohan έχει φιλοξενήσει διάφορα ηχηρά
ονόματα και σημαντικές προσωπικότητες
της Ιστορίας. Μερικοί από αυτούς ήταν:
ο βασιλιάς Λουδοβίκος 15ος που έμεινε 5
μέρες το 1744, η Μαρία Αντουανέτα που
πέρασε εδώ την πρώτη της νύχτα επί
γαλλικού εδάφους, το Μάιο του 1770, όταν
ήρθε νύφη από την Αυστρία, ο Αυτοκράτορας
Ναπολέων και πολύ περισσότερο η σύζυγός
του, Ιωσηφίνα, που συνήθιζε να καταφεύγει
στο Στρασβούργο όποτε εκείνος έλειπε
σε μάχες. Στη σύγχρονη εποχή, το Δεκέμβριο
του 1989, στο Palais Rohan παρατέθηκε
δείπνο για τους αρχηγούς των κρατών που
συμμετείχαν στο Συμβούλιο της Ευρώπης,
στο οποίο παρευρέθηκαν μεταξύ άλλων ο
François
Mitterrand, ο Helmut Kohl, η
Margaret Thatcher, ο Giulio
Andreotti και ο Felipe González.
Το 2009, λίγο πριν τη Σύνοδο Κορυφής
του Στρασβούργου, στο Palais
Rohan υποδέχτηκε ο Γάλλος Πρόεδρος
Νικολά Σαρκοζί τον Αμερικανό Πρόεδρο
Μπαράκ Ομπάμα.
Τα
Μουσεία...
Palais Rohan, εσωτερικό |
Το
Αρχαιολογικό Μουσείο του Στρασβούργου
είναι το παλαιότερο από όλα τα μουσεία
της πόλης. Ιδρύθηκε τον 18ο αιώνα και από
το τέλος του 19ου στεγάζεται στο υπόγειο
του Palais
Rohan. Η ποικιλία
των εκθεμάτων του και το γεγονός ότι
καλύπτουν μια ευρεία χρονολογική
περίοδο, καθιστούν το μουσείο αυτό ένα
από τα μεγαλύτερα αρχαιολογικά μουσεία
της Γαλλίας. Στις αίθουσές του έχουμε
την ευκαιρία να ανακαλύψουμε την ιστορία
του Στρασβούργου και της ευρύτερης
περιοχής της Αλσατίας από τους
προϊστορικούς χρόνους μέχρι και τους
πρώτους αιώνες του Μεσαίωνα.
Στο Μουσείο
Διακοσμητικών Τεχνών στο ισόγειο έχουμε
τη δυνατότητα να επισκεφθούμε τα πολυτελή
διαμερίσματα των Rohan
που διατηρούν ακόμη την αυθεντική τους
επίπλωση εποχής, τους πίνακες και τα
αγάλματα που τα κοσμούσαν. Το “Δωμάτιο
των Επισκόπων” ονομάστηκε έτσι από τα
πορτρέτα των Επισκόπων που κοσμούσαν
τους τοίχους του και τα οποία κάηκαν το
1793 από τους επαναστάτες και αντικαταστάθηκαν
από πίνακες που απεικονίζουν αλληγορικές
μορφές των Αρετών. Η αίθουσα αυτή
λειτουργούσε ως χώρος διασκέδασης, κάτι
που επιβεβαιώνει η ύπαρξη των τραπεζιών
παιχνιδιού. Το πορτρέτο πάνω από το
τζάκι είναι αντίγραφο του αρχικού και
απεικονίζει τον Armand
Gaston. Τα
ιδιαίτερα διαμερίσματα του Βασιλιά
αποτελούν το πιο εντυπωσιακό σημείο
του Παλατιού. Αποπνέουν μια ιδιαίτερη
πολυτέλεια και είναι διακοσμημένα με
καθρέπτες και ταπισερί. Εδώ διέμενε ο
βασιλιάς και τα μέλη της οικογένειάς
του όταν επισκέπτονταν το Στρασβούργο
ενώ από εδώ έχει περάσει τόσο ο Λουδοβίκος
15ος όσο και η Μαρία Αντουανέτα. Ο
Ναπολέων, από την άλλη, επέλεξε να μείνει
σε ένα λιγότερο επίσημο δωμάτιο του
Παλατιού. Ένας μικρότερος χώρος, που
χρησίμευε παλαιότερα ως γκαρνταρόμπα,
φαίνεται πως του αρκούσε για να φτιάξει
εκεί το προσωπικό του δωμάτιο. Ανέθεσε
μάλιστα στον επιπλοποιό του να του
κατασκευάσει ένα κρεβάτι, έναν καναπέ,
ένα τραπέζι και μερικές καρέκλες και
δημιούργησε έτσι ένα δωμάτιο της
αρεσκείας του, που όμως δεν κατάφερε
ποτέ του να χαρεί...Το είδε μόνο μια φορά,
σε μια σύντομη επίσκεψή του και δεν
πρόλαβε ποτέ να κοιμηθεί εκεί! Στη
Βιβλιοθήκη μπορεί κανείς να θαυμάσει
τις ταπισερί, τα πορτρέτα του Λουδοβίκου
14ου και Λουδοβίκου 15ου και μια προτομή
του Armand
Gaston, φιλοτεχνημένη
από τον γλύπτη Bouchardon.
Σε μια ξεχωριστή
αίθουσα εκτίθεται η συλλογή Διακοσμητικών
Τεχνών που περιλαμβάνει πορσελάνες,
κοσμήματα, ρολόγια και μερικά παιχνίδια
με μηχανισμό που δώρησε στο μουσείο ο
γελοιογράφος Tomi
Ungerer.
Palais Rohan, ο προαύλιος χώρος |
Το Μουσείο
Καλών Τεχνών είναι -κατά τη γνώμη μου-
το πιο ενδιαφέρον από όλα και στεγάζεται
στον πρώτο και το δεύτερο όροφο.
Παρουσιάζει ένα πανόραμα της Ιστορίας
της ζωγραφικής στην Ευρώπη από την
Προ-αναγεννησιακή τέχνη έως τα μέσα με
τέλη του 19ου αιώνα.
"Ritratto di giovane donna", Raffaello |
Συγκεκριμένα, ο
επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει έργα της
ιταλικής και φλαμανδικής τέχνης του
Μεσαίωνα και της Πρώιμης Αναγέννησης
(Giotto,
Memling), της
Αναγέννησης και του Μανιερισμού
(Botticelli,
Raffaello, Veronese, El Greco), του
Μπαρόκ, του Κλασικισμού και του
Νατουραλισμού του 17ου και 18ου αιώνα
(Rubens,
Canaletto, Tiepolo, Goya) και
έργα του 19ου αιώνα (Delacroix,
Corot, Courbet). Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν: “Η Σταύρωση”
του Giotto
(~1320), το
“Πορτρέτο Νέας” του Raffaello
(~1520), “Ο θρίαμβος του Χριστού πάνω στο θάνατο” (~1615) του Rubens, ο
“Περίπατος στο Δημαρχείο του Άμστερνταμ”
του Pieter
de Hooch (~1664) και “Η
κοιλάδα του ποταμού Loue
μια μέρα με
καταιγίδα” του Gustave
Courbet (~1849). Μη χάσετε την
“Belle
Strasbourgeoise” του
Nicolas
de Largillière
(1703). Πρόκειται
για το πορτρέτο μιας μυστηριώδους
γυναίκας ντυμένης με τα τυπικά μαύρα
ενδύματα των ευγενών της εποχής του
Λουδοβίκου του 14ου, που φιλοτεχνήθηκε
από έναν απ' τους καλύτερους προσωπογράφους
της εποχής και κατέχει σπουδαία θέση
στη συλλογή του μουσείου καθώς είναι
κάτι σαν τη... “Gioconda”
του Στρασβούργου.
Μουσείο Καλών Τεχνών, Palais Rohan |
- Ωράριο λειτουργίας των μουσείων: Καθημερινά 10:00 - 18:00, εκτός Τρίτης
Τιμή εισιτηρίου (για ένα μουσείο): 6,50 € (κανονικό), 3,50 € (μειωμένο, για φοιτητές έως 25 ετών και άτομα από 60 ετών και πάνω)
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου