Andorra: Μία μέρα στον παράδεισο του αφορολόγητου shopping...


Βρίσκομαι στη Βαρκελώνη, έχω δει σχεδόν τα πάντα και τώρα αναζητώ κάτι διαφορετικό. Οι ρυθμοί της μεγαλούπολης με έχουν κουράσει και λαχταρώ λίγη επαφή με τη φύση. Παίρνω το λεωφορείο και σε περίπου τρεις ώρες υπολογίζω να φτάσω στην Ανδόρα

Είμαστε στην καρδιά του χειμώνα, κάνει κρύο και το λεωφορείο διασχίζει -με μικρή ταχύτητα λόγω της πυκνής ομίχλης- τα υπέροχα τοπία των Πυρηναίων. Η διαδρομή περιλαμβάνει καταπράσινα παρθένα δάση, ποταμάκια, λίμνες γέφυρες και γραφικά χωριά, ενώ η ομίχλη αφήνει να πλανάται στην ατμόσφαιρα μια απόκοσμη νότα μυστηρίου. 
Τα καταπράσινα Πυρηναία Όρη
Το τοπίο της Ανδόρας δε διαφέρει και πολύ. Μεγάλο υψόμετρο, πλούσια χλωρίδα, οικολογικά συντηρημένα δάση κωνοφόρων με πεύκα, έλατα και βελανιδιές. Το μικρό ανεξάρτητο κρατίδιο της νοτιοδυτικής Ευρώπης, στριμώχνεται ανάμεσα στην Ισπανία και τη Γαλλία, στα βόρεια της Ιβηρικής χερσονήσου και στα ανατολικά των Πυρηναίων. Δε βρέχεται από θάλασσα, αποτελείται κυρίως από όρη με μεγαλύτερο σε ύψος το Coma Pedrosa και το διαπερνά ο ποταμός Βαλίρας. Οι Ανδορανοί αποτελούν μειονότητα στην ίδια τους τη χώρα, καθώς περίπου το 67% του πληθυσμού είναι Ισπανοί, Γάλλοι, Ιταλοί, Βρετανοί και Πορτογάλοι. Μιλούν καταλανικά και γαλλικά, οπότε αντιμετωπίζω ένα μικρό πρόβλημα με την επικοινωνία... 

Η Andorra La Vella και στο βάθος τα χιονισμένα βουνά
Κατεβαίνω στην πρωτεύουσα, την Andorra La Vella. Στο κρατίδιο ανήκουν άλλα εφτά χωριά. Έχω ακούσει ότι κατέχει το ρεκόρ μακροζωίας διεθνώς, γεγονός που οφείλεται στον τρόπο ζωής των κατοίκων της αλλά και στο επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών Υγείας. Το επιβεβαιώνω παίρνοντας μια πρώτη γεύση των ήρεμων ρυθμών της και της φύσης που την περιβάλλει. Εγώ, παρόλα αυτά, κρυώνω και αρχίζω να σκέφτομαι πως μάλλον δεν έχω ντυθεί κατάλληλα. Οι δρόμοι γλιστράνε απίστευτα λόγω της βροχόπτωσης και του πάγου, ενώ τα γύρω βουνά είναι λευκά απ’ το χιόνι. 

Καθολική εκκλησία στην Ανδόρα
Στους περισσότερους, η Ανδόρα είναι γνωστή για τα χιονοδρομικά της κέντρα. Ως ορεινή χώρα είναι εξαιρετικά δημοφιλής για τα χειμερινά αθλήματα και ανέπτυξε τις εγκαταστάσεις της με την υποβολή της αίτησης για τη φιλοξενία των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων του 2010. Παρατηρώ ολόκληρες οικογένειες που καταφθάνουν με τους εξοπλισμούς τους για να επιδοθούν στο σκι. Η Ανδόρα προσφέρει ευκαιρίες για πάμπολλες δραστηριότητες που περιλαμβάνουν ορειβασία, πεζοπορία, ποδήλατο βουνού και διάφορα σπορ. Προσφέρει ωστόσο και ευκαιρίες για χαλάρωση με ζεστά ροφήματα δίπλα στο τζάκι ατενίζοντας το γαλήνιο τοπίο των χιονισμένων Πυρηναίων. 

Naturlandia
Naturlandia
Οι ντόπιοι λατρεύουν να επιδίδονται την Άνοιξη σε πικ-νικ στη γύρω εξοχή. Μου προτείνουν μια επίσκεψη στο εντυπωσιακό Κέντρο Θαλασσοθεραπείας «Caldea Thermal Spa» για σάουνα, υδρομασάζ, ατμόλουτρο, χαμάμ ή μασάζ. Μου προτείνουν, επίσης, μια βόλτα στο θεματικό πάρκο της «Naturlandia» που υπόσχεται δράση και εξερεύνηση της φύσης ή στο Parc Central που σχεδίασε ο αρχιτέκτονας Fontova

Pyrennes Shopping Centre
Ξέρω ότι έχω στη διάθεσή μου μόλις λίγες ώρες, οπότε επιλέγω να ανακαλύψω αν ισχύει η φήμη που θέλει την Ανδόρα να αποτελεί «Παράδεισο του Shopping» λόγω των αφορολόγητων αγορών. Το κρατίδιο είναι ενταγμένο στη ζώνη του Ευρώ και αποτελεί μεγάλο οικονομικό κέντρο με πάνω από δύο χιλιάδες καταστήματα. Αφετηρία μου το κομψό και ντιζαϊνάτο «Pyrenees Shopping Centre» και έπειτα ακολουθώ τον κεντρικό δρόμο που είναι γεμάτος με μαγαζιά ρούχων, καλλυντικών, παπουτσιών, κοσμημάτων και ηλεκτρικών συσκευών. Προβάρω διάφορα ρούχα, συγκρίνω τιμές και συνεχίζω. Έχω παρασυρθεί από τον ενθουσιασμό μου και ξαφνικά διαπιστώνω ότι το στομάχι μου διαμαρτύρεται ενώ μου απομένει λίγος χρόνος μέχρι την αναχώρηση του λεωφορείου της επιστροφής μου στη Βαρκελώνη. Προλαβαίνω να τρυπώσω, λοιπόν, σε ένα αρκετά αξιοπρεπές ταχυφαγείο για ένα γρήγορο γεύμα, παρόλο που έχω ήδη ακούσει πολλά για τα γευστικά παραδοσιακά πιάτα της περιοχής, που έχουν ως βάση τους τα κρεατικά, όπως το χοιρινό με μανιτάρια και το συκώτι πάπιας, τις ποικιλίες αλλαντικών αλλά και την κρεμμυδόσουπα. Προλαβαίνω, επίσης, να κάνω έναν γρήγορο απολογισμό... Κατέληξα να αγοράσω ένα ζευγάρι δερμάτινες μπότες, μερικές μπλούζες, μία ψηφιακή κάμερα και μια κούτα τσιγάρα (παραγγελία καπνίστριας φίλης από την Αθήνα). Τελικώς, ναι μεν μπορεί να βρει κανείς τα διάφορα είδη πιο φθηνά από ότι στην Ελλάδα ή σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι μπορούν πάντοτε να θεωρηθούν ως «φθηνά». Το μόνο που γλιτώνει κανείς είναι ο φόρος. Το πραγματικό κέρδος φαίνεται στην αγορά μικροσυσκευών, τσιγάρων και οινοπνευματωδών ποτών, όσον αφορά όμως τα τσιγάρα ισχύει ο περιορισμός της αγοράς μίας κούτας ανά άτομο. Παράδεισος του shopping, συνεπώς, η Ανδόρα, αλλά υπό όρους... Αφήνω πίσω μου το Πριγκιπάτο καθώς αρχίζει να σουρουπώνει... 

Στα Πυρηναία... 

Τώρα πια έχουν περάσει κάποια χρόνια από τότε. Κρατάω από την Ανδόρα όμορφες αναμνήσεις. Και τις δερμάτινες μπότες που έχουν αποδειχθεί άκρως ανθεκτικές και διαχρονικές. Και σίγουρα άξιζαν τα λεφτά τους...

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παραδοσιακή πολωνική σούπα zurek

Τι είναι το kaymak και πώς μπορούμε να το φτιάξουμε;

Szentendre: Το χωριό των καλλιτεχνών

Γλυκιά πατσαβουρόπιτα Λέρου

Οι ιστορικές πλατείες της Ρώμης